Review of Honda CB Hornet 160R SD


Ashraf
30 Sep 2018

হোন্ডা হর্নেট 160R আসলে কি?

তরুণদের মন জয় করার জন্য জাপানী দুই চাকা মোটর নির্মাতাদের তৃতীয় প্রচেষ্টা হচ্ছে হোন্ডা হর্নেট 160R. এর আগে তারা ডেজলার(Dazzler) ও ট্রিগার(Trigger) দিয়ে তরুণদের মন জয় করার জন্য আংশিক প্রচেষ্টা  চালিয়ে ছিল। ডেজলার(Dazzler) তরুণদের আকর্ষণ করতে সম্পূর্ণ ব্যর্থ হয় তবে ট্রিগার(Trigger) বাহ্যিক আবরণে ইউনিকর্নের মতই ছিল।

হোন্ডা ঘোষণা করেছে যে, হর্নেট 160R দিয়ে তারা শুধু ইয়ামাহা এফএস-এস(FS-S) ও সুজুকি জিক্সার এর মত সাফল্য পেতে চা্য না বরং তাদের কে ছারিয়ে যেতে চায়।এই রকম ১৫০সিসি মোটর বাইক দিয়ে শুরু করার চেয়ে ভাল সুযোগই বা কি হতে পারে।হর্নেট 160R  এ নতুন চেচিস এর উপর ইউনিকর্ন ১৬০ এর ইঞ্জিন হতে পারে।তবে হোন্ডা  বহু কাঙ্ক্ষিত বৈচিত্র আনতে যথেষ্ট কাজ করেছে।

 

কি ভাবে চালাবেন?

আগেই আমরা উল্লেখ করেছি যে,হর্নেট মূলত ইউনিকর্নের উপর ভিত্তি করে তৈরি।তবে পাওয়ার ও টর্কফিগারে আচমকা সাড়া পেতে হোন্ডা কার্বোরেটরে পুনরায় কাজ করেছে।২০১৭ সালের নির্গমন মাত্রা ও বিএস IV এর কমপ্লাইন ঠিক রাখতে জ্বালানি দহন ও ক্যাটালাইটিক রূপান্তরকে সঠিকভাবে স্থানান্তরের জন্য নির্গমন নলে পুনরায় কাজ করা হয়েছে।হর্নেট 160R এ সামান্য সংশোধিত সুইংআরম, বৃহত্তর টায়ার এবং মোটা ফ্রন্ট ফর্ক দেয়া হয়েছেযা বর্তমানে ৩৭ মিমি ব্যাসের। 

কিন্তু সবচেয়ে বড় পরিবর্তনটি আপনি বুজতে পারবেন যখন এতে আরোহণ করবেন। রাইডার পাদটীকাগুলি এখন রিয়ার্সগুলির একটি সেট, হ্যান্ডেলবারটি নিম্ন এবং বিস্তৃত, এবং আসনটির উচ্চতা এখনও গড় বাঙালি পুরুষের পক্ষে দৃঢ়ভাবে মাটিতে পা রাখার জন্য যথেষ্ট কম। এই পরিবর্তনটুকুই হর্নেট 160R কে মনোরম করেছে। আসনটি আরাম ও নিয়ন্ত্রণের মধ্যে একটি সুদৃশ্য ভারসাম্য সরবরাহ করে এবং কাদামাটিতে দীর্ঘ সময় চালানোর পরেও, এটি পিঠে বা পাছায় কোন ব্যাথা বা ব্যথা হবে না।

হোন্ডা হর্নেট 160R সর্বোচ্চ গিয়ারেও ইউনিকর্ন ১৬০ এর মত সাড়া দেয় এবং ইঞ্জিনের আবর্তনের শব্দ ছাড়া অন্য কোন শব্দ পাওয়া যায় না। ইঞ্জিনের সর্বোচ্চ ক্ষমতায় অতিরিক্ত হর্স পাওয়ার উপলব্ধি করা যায়। হর্নেটে মিডরেঞ্জ খুব একটা ভাল নয় তবে ৬০০০ আরপিএম এর উপড়ে জীবন্ত রূপ লাভ করে। ইঞ্জিনের ঘূর্ণন ৭০০০আরপিএম এর উপরে হলে হর্নেট ফান জোনে প্রবেশ করে। তখনও খুব একটা শব্দ হয় না। তবে ৯,৫০০ আরপিএম এ  বিরক্তিকর শব্দ হতে পারে। সাধারণ হন্ডা ফ্যাশনে 5-স্পিড বক্সের জন্য গিয়ার শিফট কোয়ালিটি(ইউনিকর্ন ১৬০ থেকে নেওয়া), আকর্ষণীয়, সুনির্দিষ্ট এবং ব্যবহারে আনন্দদায়ক।ক্লান্স হালকা এবং প্রগতিশীল যা হর্নেট কে শহরে বসবাসকারী চালকদের জন্য উপযুক্ত করে তুলেছে।হর্নেটের একমাত্র প্রকৃত নেতিবাচক দিক হল ইঞ্জিনের শব্দ।  ইঞ্জিনের পারফরম্যান্সের মধ্যে রয়েছে- এটির মুক্ত-ঘূর্ণন প্রকৃতি এবং ব্যবহারকারীর কাছ থেকে এর হ্যান্ডেলবার, ফুটপেগ,ট্যাংক এমনকি উচ্চ Rpms সম্পর্কে খুব কমই অভিযোগ পাওয়া যায়। যে কোন Rpm এ ইঞ্জিনের নকিং থেকে যে নয়েজ সৃষ্টি  হয় তাতে  হর্নেট প্রকৃত পক্ষে যতটা না পরিমার্জন করা হয়েছে তার চেয়ে কম মনে হয়।

 

হোন্ডার বাজারের পণ্য সম্পর্কে কিছু সময় আমরা কিছু বিষয় বলি না তবে হোন্ডা হর্নেট 160R গতির রাজ্যে রাজা। এটা কোণর কাছাকাছি স্বজ্ঞাত অনুভব করে।এর মাথা সহজেই ঘুরানো যায় ফলে মাঝখানে,পাশে বা রাস্তায় কোন বাঁধা থাকলে আপনি আপনার লাইন পরিবর্তন করতে পারবেন। এতে খুব ভাল ব্রেক আছে। তিনটি ক্যালিপারের সাথে পেটল-টাইপ ফ্রন্ট ডিস্ক (ডিস্কটি ইউনিকর্নের চেয়েও বড় আকারের),এটি শুধু দেখতেই মনোরম নয় আপনাকে দ্রুততম মোটরসাইকেলে আরোহণের অনুভূতি প্রদান করবে। এটা তীক্ষ্ণ, প্রগতিশীল এবং যোগাযোগমূলক। হর্নেটটে যৌথ ব্রেক সিস্টেম রয়েছে , তাই প্রতিবার আপনি কেবল পিছন ব্রেক ব্যবহার করলেও, একটি পিস্টন সামনেও কাজ করে।এটি প্রধানত পিচ্ছিল ও ভাঙ্গা রাস্তায় খুবই কার্যকরী।এর একমাত্র খাঁজযুক্ত ফ্লেক্সিবল টায়ার যা  প্রত্যাশার চেয়েও বেশি খাপ খাইয়ে নেয়। কিন্তু, এর ভিন্ন ভিন্ন  সেটআপই  আমাকে সবচেয়ে মুগ্ধ করবে। এটি যখন দৃঢ় কোন কিছু যেমনঃগতিরোধক,গর্ত বা পাথরে আচমকা আঘাত করে আরোহী  প্রতিবারই এটি অনুভব করতে পারে। এমনকি রাজপথের  অতিরিক্ত  বোঝাই হওয়া ট্রাকের মাধ্যমে মারাত্নকভাবে ক্ষতিগ্রস্ত হলেও মনে হবে তেমন কিছুই হয়নি। কোন বেপরোয়া যাত্রায়,পিছন থেকে ধাক্কায় বা কোন  প্রতিযোগিতায় ও এটি তিন অঙ্কের গতিতেও স্বাভাবিক ভাবেই চলে।

 

আরও কিছু  জানতে হবে?

হর্নেট 160R পেশী বহুল প্রাণীর, চেয়ে আরও ভাল দেখায় ,আকারে বড় এবং সম্পূর্ণ নতুন মোটর সাইকেল। বিশেষ করে বর্ধিত ট্যাঙ্ক এবং এতে কালো প্লাস্টিকের ডোরা একে একটি 250cc মত চেহারা দিয়েছেচকচকে ফরক এবং মোটা টায়ার আরও কিছু কারণে এটি এত মনোরম। এর এক্স আকৃতির পুচ্ছ আলোও খুব ভাল সংযোজন। বর্তমানে আড়ম্বরপূর্ণ 150cc এর মধ্যে এটি একটি যা আপনি শুধু এর সৌন্দর্যের জন্যই  কিনতে চাইবেন। তাছাড়া হর্নেটের মাধুর্য বৃদ্ধি,গুণগত মান বজায় রাখা,চমৎকার ফিনিশিং প্রতিটি ধাপেই এর মূল্য বৃদ্ধি করেছে।এটি মেয়েদের ব্যবহার উপযোগীও বটে। আসনটি আরামদায়ক, ফুটপেগ ও রিয়ারসেট খুব বেশি উঁচু নয় এবং ফালির মত পাটাতন পাগুলি আটকে রাখে। এখন, হর্ণেটটি ইউনিকর্নের তুলনায় ভারী হতে পারে এবং এটি মোটা টায়ার ব্যবহার করতে পারে, তবে এটি এখনও নগরে হ্যান্ডেল করতে সক্ষম এবং হালকা মনে হবে।জ্বালানি নলের প্রতিক্রিয়া রৈখিক এবং এতে যথেষ্ট পরিমাণে গ্রাউন্ড ক্লিয়ারেন্স আছে যার ফলে রুক্ষ, এবড়ো থেবড়ো,কখনও কখনওপাথুরে বা অগঠিত রাস্তাঘাট অনায়াসে ঘূর্ণিঝড়ের গতিতে অতিক্রম করতে পারে। হর্নেটে চিত্তাকর্ষক নয় এমন কি আছে-ট্রিগার-অতিরিক্ত উপকরণ সংযোজন(এটি ব্যবহার করা সহজ নয়),সুইচগিয়ার(এটি এখনও বহু ইঞ্জিনে নেই)এবং ইউনিকর্নের পিছন দেখা স্টাইলিশ আয়নাগুলো যা স্পষ্টভাবে বাইকের সামগ্রিক নকশাকে আরো আড়ম্বরপূর্ণ করেছে।

 

আমি কি এক খানা কিনতে পারি?

হন্ডা হর্নেট 160R সুজুকি জিক্সারের তুলনায় কিছুটা ব্যয়বহুল।তবে হর্নেট দেখতে চমকপ্রদ ও কাগজে কলমে আরও শক্তিশালী ও উত্তম।আপনি যদি অতিরিক্ত 5,000 টাকা বা তার কাছাকাছি ব্যয় করতে চান তাহলে হর্নেট 160R কিনতে পারেন যা বড় ফ্রন্ট ব্রেক,সমন্বিত ব্রেকিং সিস্টেম সঙ্গে দেখতেও অসাধারন।এটা আরামদায়ক,মুগ্ধকর এবং দৈনন্দিন ব্যবহারের জন্য উপযুক্ত।এখানে অতিরঞ্জনের কিছু নেই যে,150cc বাইকের মধ্যে হর্নেটের অবস্থান সবার উপরে।

 

এর প্রতিযোগী কারা?

হোন্ডা হর্নেট 160R এর সবচেয়ে নিকটতম প্রতিযোগী হচ্ছে- ইয়ামাহা এফজেড-এস এবং সুজুকি জিক্সার।হিরো এক্সট্রিম স্পোর্টস কেও এর প্রতিযোগী বিবেচনা করা হয়।এদের পাশাপাশি বাজাজ পালসার150AS ও বেশ চিত্তাকর্ষক।হর্নেট পরিষ্কারভাবে অন্যদের ছাপিয়ে গেছে।কাঙ্ক্ষিত 150cc এর বিবেচনায় হর্নেটের স্টাইলিশ গঠন শৈলী,তারূণ্য ভাব প্রথম দেখাতেই কারো মণ জয় করতে পারে।


Edited

Ashraf
17 Nov 2018

Honda Hornet 160R Review: Everything You Need To Know



The Honda CB Hornet 160R is the new small-engine bike from the Japanese maker. This bike was launched in the market alongside the X-Blade, the Activa 5G, and even the more famous CBR 250R.

From other brands, you may find the Yahama FZ-S and the Suzuki Gixxer, all bikes oriented towards the youngest and less demanding public.

But the Hornet 160R is meant to surpass the success of all previous small-motor bikes Honda has released, and some of the new ones as well.

It looks similar to the Unicorn 160, but it is far more stylish and slightly more performance-oriented. But overall, the bike is well-received and probably an option not to overlook.

If you want to know more about the Honda CB Hornet 160R 2018, then come further and find out!

 

Honda CB Hornet: Specifications

Brand: Honda

Model: Hornet 160R

Engine: 162.71 cc – Single Cylinder – 4-Stroke

Type:  Naked Sport

Gearbox: 4-speed

Max Speed/Torque: 124 km/h – 6,500 RPM

Brakes: Disc in Front and Drum in Rear

Fuel Capacity: 12 L

Fuel Efficiency: 42.85 km/l

Wheels: 17-RIM – Tubeless Tires – Alloy

Weight: 112 Kilograms

Color: Mars Orange, Sports Red, Striking Green, Dazzling Yellow Metallic, Athletic Blue Metallic

Price in Bangladesh: 1,99,800 BDT

Honda Hornet Review: Design


The new design of the Hornet 160R is maybe the most interesting thing about this bike. From a robust feel with a muscular fuel tank, and a sharp finish on the angles promote a much more stylish design than previous models.

You get the X-Shaped tail lamp plus a stubby exhaust and the palm grips with a very comfortable feel. The handlebar is entirely flat and comes with a simple yet sleek design.

Then you also get a wholly digital speedometer with LCD screen that shows everything you need to know: fuel gauge, speed, warning lights, rev counter, and more.



It does not have a gear-change indicator, but the rest of lights with bulb-type design make it up for the lack of the former. But then you have the headlight, which is sharp and visible. It is also sort of aggressive and gives an excellent impression at first sight.

Another critical part to highlight about the design is the addition of sturdier forks with fat tires. This promotes a muscular look on the bike, which is small and gets a superb look for those who like a more aggressive style. 

The Honda CB Hornet looks excellent, which is a lot to say about a small-engine option from Honda. Everything is sturdy and stable, and the bike may even give the appearance of an even bigger bike than it is – and that’s a lot to say.

Honda Hornet Review: Wheels & Tires


As we mentioned it before, the wheels of the Honda Hornet 160R are broader and thicker. This was designed with the whole purpose of creating a much more stable bike.

With the fat design, the handling may be a little stiffer than with thinner options, yet it is still manageable after a few hours of use.

The grip of the tires is outstanding. Even though the bike is not the fastest out there, you can feel how the tires promote a much more reliable performance. Mainly because they are MRF tires, you can feel how they do their job without issue – even in the rain.

The choice of adding these flat tires was great. It makes the bike look better with the sharp and muscular style, and still manages to promote a highly reliable experience.

 

Honda CB Hornet Review: Comfort & Suspension


When you compare the Honda CB to previous similar bikes from Honda, you can spot several changes. One of these changes is the riding posture.

Having the footpegs in the rear part of the bike makes it slightly comfier. And when you add the wide handlebar, the feel is more similar to riding a sporty motorcycle than to others of this kind.

It might take slightly more time for new riders to get used to how it feels, but it certainly does not mean any harm, and it feels more comfortable than many other bikes.

Mainly because the seating is very cushy, and offers the perfect place for riders to grab the handles comfortably enough – it is a very effective change in feel.

But this is not what makes the bike comfy at the end. It is the suspension that tells you how comfortable it is. And let’s say it is impressive how well-made this bike is when it comes to suspension.

It is firm, stable, and keeps bump almost unnoticeable. Of course, it is not like a cross or tall bike, but the suspension is very remarkable nonetheless. There’s just no way you’ll feel like riding on a rollercoaster or horse.

The suspension keeps the movement to the slightest and promotes superb stability even through undulations or the bumpiest of roads.

 

Honda CB Hornet: Engine & Gearbox


It is not a complete Honda Hornet 160R review if we don’t talk about the essential parts: the engine and the gearbox.

Here, you get a 162cc engine which is similar to the one the Unicorn 160 has. The thing here is that the Honda Hornet is slightly overpowered. With a reworked carburetor, you get a slight push to the torque and power.

This means you get much more acceleration and somewhat better RPM. But that does not directly translate into better performance.

With a 5-speed gearbox, you get precision and crisp changes. The clutch is one of the fastest and light on the foot as well. So you get to ride around the city or town comfortably, as changing speeds is a total piece of cake.

But there’s a slight problem here. The engine makes an annoying noise due to the drivetrain. It is not the most annoying noise out there, but you will probably feel it, and very likely you’ll find it pointless.

Users mostly complain about a clacking sound, which could eventually feel like something wrong is happening to the bike.

Another problem can be the lack of engine switch. This mostly happens because the bike is marketed on places where cold starts are rarely needed, so they decided to take it off. Not exactly the best of choices, but it is understandable.

Overall, however, the engine and the gearbox work excellently. Especially when you add the reworked exhaust, which produces fewer emissions than previous versions – you can say this bike is worth a try.

 

Honda CB Hornet 160R Review: Brakes & Handling


Another critical part about this Honda CB Hornet review is the braking performance and handling ease. You need to consider this bike for not only this has thicker tires than most bikes of its kind, but it also has a particular riding position.

This means, the bike feels heavier and probably unsafe at first ride, but eventually it does its job excellently well.

It feels intuitive in corners and bends, does not make it hard to change lines, and as we talked before – its suspension leaves nothing to complain about.

Even the handling in rush hours around cars feels incredibly reliable. So you get excellent maneuvering with the bike, impressive for its unique design.

Another impressive thing you can find on this bike is the braking. There’s nothing wrong to say about it. You get outstanding feedback that feels light on your feet and does not leave any stoppage power to be desired.

We know the bike is not the most powerful, yet still, the brakes do their job to impress. The front disc, for example, boasts a three-pot caliper, that despite looking a little awkward on the bike, it will always provide the bike you need even in the most demanding situations.

The communication between pedals and brakes is outstanding. Even more so when you add the Combined Breaking feature, which allows the rear-brake pedal to activate the front brake as well.

Giving you the benefit to avoid slippery accidents or broken fronts – yet this also makes both tires to wear out faster (which is the only downside).

 

Honda Hornet Ownership Review: Performance

The Honda CB Hornet 160R 2018 is magnificent. As you know already, it responds well, has an excellent engine, and promotes exceptional breaking experience. Yet, it’s still vital to understand how it feels when it comes to firing it up for the first time.

When you first start its engine, it sounds well enough for its size. Riding below the 6,000 RPM is normal, and does not feel too aggressive.

But when you start going over that, around the 7,000 up to the 9,500 RPM is when the fun time begins. You get those additional overpowering features this feature has over others.

Shifting while being comfortable and fast may get contrasted with a slow downshifting. It’s nothing that would hurt your experience, but probably not the kindest of things to feel while riding. Luckily, you have a very smooth and responsive gas handle.

You can achieve high speeds as well despite its low-end gear. The top speed of the bike in its fifth gear is 110 km/h to 124 km/h at best.

Usually, around the 40 to 60 km/h, it will feel smooth and reliable. Making it the perfect bike for those who like to ride around the city without asking for more than it can offer.

 

Honda CB Hornet 160R Ownership Review: The Bottom Line 

In short, we can say the Honda CB Hornet is a well-rounded and mostly positive bike overall. It is possibly the first low-end gear from Honda that has impressed most buyers, and that’s a lot to say for the Japanese maker after so many years in business.

Anyone who loves riding ponies will find the Honda CB Hornet 160R 2018 a fantastic choice.